Blogs

Integrale samenwerking ter verbetering van de onderwijslogistiek

Geschreven op 19 september 2017

De definitie van onderwijslogistiek is volgens ons: “de samenhang van alle mensen, middelen en processen die invloed hebben op de Student Lifecycle. Een gedegen onderwijslogistiek is erop gericht om de balans te vinden tussen het voldoen aan de wettelijke eisen, financiële haalbaarheid en het verhogen van de studenttevredenheid”. Onderwijslogistiek is verweven in de gehele onderwijsinstelling. Van directie tot roostermakers tot examencommissie. Onderwijslogistiek bestaat dan ook uit een keten van processen welke in een ideale situatie naadloos op elkaar aansluiten. De medewerkers zijn degene die werken met de processen, ondersteund door diverse middelen. De samenwerking tussen de betrokkenen speelt dan ook een belangrijke rol voor het succes van onderwijslogistiek.

Helaas zien wij nog vaak dat er sprake is van weinig integrale samenwerking. Verbetervoorstellen zijn er veelal op gericht om een proces van een bepaalde afdeling te verbeteren, terwijl de verbetering van de gehele onderwijslogistiek het uitgangspunt zou moeten zijn. Aangezien processen afdeling overstijgend zijn, is het van belang dat de juiste medewerkers van de diverse afdelingen met elkaar in gesprek gaan om kennis te delen, kennis welke veelal in de hoofden van de medewerkers zit. Om dit te verwezenlijken zijn er volgens ons 2 belangrijke voorwaarden;

– Men is op de hoogte zijn van de aanwezige kennis binnen een onderwijsinstelling

– Men kent de invloed van processen op de gehele onderwijslogistiek

Indien niet aan deze voorwaarden voldaan wordt, blijven ontwikkelingen vanuit enkele personen komen, zonder de gevolgen te toetsen met de belangrijkste stakeholders. Het gevolg is dat processen niet optimaal op elkaar aansluiten, knelpunten niet zichtbaar of bespreekbaar worden gemaakt en processen naar eigen inzicht ingevuld worden. Juist met het realiseren van integrale samenwerking stimuleer je de betrokkenheid, kennisdeling en uiteindelijk de ontwikkeling van de gehele onderwijslogistiek.

Naast bewustwording van bovenstaande speelt persoonlijke effectiviteit ook een belangrijke rol. Medewerkers hebben vaak meer kennis invloed dan zij zelf denken. Tijdens de 3-daagse training “Grip op onderwijslogistiek” krijgen deelnemers handvaten hoe zij de eigen kennis en kwaliteiten in kunnen zetten om invloed uit te kunnen oefenen op onderwijslogistiek. Benieuwd naar deze training? Volg ons op LinkedIn of houdt onze website in de gaten.

Onze opdrachtgevers

Blijf op de hoogte!

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van onderwijslogistiek? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief