Blogs

Onderwijslogistiek model

Geschreven op 18 maart 2020

Onderwijslogistiek model
Inmiddels bestaat het onderwijslogistieke model al weer een aantal jaren. Het model is ontwikkelt binnen het hoger onderwijs door SURF, en wordt het nu veel gebruikt bij onderwijsinstellingen om het gesprek over onderwijslogistiek op gang te brengen. Als je het model bekijkt gaat de onderwijslogistiek verder dan alleen het plan- en roosterproces. Het model beklijft eigenlijk alles wat nodig is om dat wat als onderwijs ontwikkeld is ook daadwerkelijk in de praktijk met de studenten uit te kunnen voeren. In de praktijk blijkt dat docenten bij de uitvoering van het onderwijs zich niet helemaal meer herkennen in wat ze ooit opgeschreven hebben in een OER of studiegids. Aan de ene kant omdat het bijna niet uitvoerbaar is, maar soms ook omdat er in de ketens informatie verloren gaat.

Als je in detail naar het model kijkt, zijn een drietal componenten te onderscheiden:
• Onderwijsontwikkeling, het vastleggen van de voorbereidingen van een opleiding, regelgeving, de modules en toetsen.
• Bedrijfsvoering, alles wat nodig is om dat wat bedacht is ook daadwerkelijk in de praktijk met de studenten uit te kunnen voeren.
• Onderwijs, daar waar het contact met de studenten plaats vindt en de student zijn eigen proces doorloopt, van oriëntatie op een opleiding tot het uiteindelijk voldoen aan alle eisen, zodat de student een certificaat of diploma krijgt.

Voor het beschrijven van de honingraatjes uit het model gebruikt Senz Interim o.a. de Lean methoden RASCI en SIPOC. Hieronder is een voorbeeld uitgewerkt met de SIPOC methode:

Naast het beschrijven van de processen binnen het model is het ook mogelijk om na te denken over hoe de informatie m.b.t. het onderwijs en de studenten door het model gaat. Output van het ene honingraatje kan weer input zijn voor een ander honingraatje en zo ontstaan ketens van informatie die door het model verweven zijn.
• In eerste instantie verloopt de stroom van links naar rechts, dus van ontwikkeling naar de daadwerkelijke uitvoering van het onderwijs.
• Vanaf het punt Onderwijs en Toetsing draait de informatiestroom in het systeem, en gaat de informatie van rechts naar links.
• Het eindpunt van de informatiestroom is management informatie wat weer input moet zijn om het onderwijs verder te ontwikkelen.

Het is interessant om als onderwijsinstelling na te denken over hoe al deze honingraatjes zijn ingevuld en daar zouden wij vanuit Senz Interim een bijdrage aan kunnen leveren.
In een volgende blog gaan we dieper in op de integrale data binnen het onderwijslogistieke model.

Onze opdrachtgevers

Aarhus Universiteit

Blijf op de hoogte!

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van onderwijslogistiek? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief