Onderwijslogistieke data als stuurmiddel in een veranderende omgeving

Terug naar blogs

Onderwijslogistieke data als stuurmiddel in een veranderende omgeving

Geschreven op 24 maart 2020

Sinds enkele weken heeft het Corona virus ons in de greep. We mogen niet te veel bij elkaar zijn, de scholen zijn dicht en alle docenten proberen nu op afstand les te geven aan hun leerlingen en studenten. Wat betekent dit voor de komende maanden als we kijken naar de onderwijslogistieke vraagstukken waarvoor een instelling komt te staan? Hieronder enkele voorbeelden die we in de praktijk tegen komen:

Ongetwijfeld is deze lijst niet volledig dekkend, maar hoe gaan we met deze vragen om? Wachten we af tot er meer duidelijkheid komt of gaan we nu al aan de slag met het uitwerken van diverse scenario’s voor de korte en middellange termijn.

Met andere woorden: Kom je in actie na nieuwe ontwikkelingen, of ga je vooruit kijken om problemen te voorkomen?

 

Bovenstaand plaatje geeft aan dat je reactief kunt reageren, maar je hebt ook de mogelijkheid om meer proactief te zijn en zelfs voorspellend te reageren (predictive). In deze veranderende tijd is het juist belangrijk om proactief bezig te zijn, want de ontwikkelingen volgen elkaar in snel tempo op.

Daarom is het belangrijk om na te denken over hoe we de uitdaging aangaan als we weer uit deze crisis komen. Tot die tijd kunnen we nadenken over maatregelen om de achterstand van studenten zo klein mogelijk te maken aan het begin van het volgende studiejaar. Het denken in de ketens van het onderwijslogistieke model kan daar bij helpen.

Een voorbeeld is het gebruik maken van de zomerperiode om de opgelopen achterstand te beperken. Om daarin keuzes te maken heb je data nodig over de studievoortgang van de studenten, voor welke vakken moeten we iets organiseren en voor welke vakken hoeven we alleen maar een extra toets mogelijkheid te bieden in augustus. Dit betekent dat voor het planproces veel informatie uit het SIS moet komen om inzicht te krijgen in waar studenten nu staan in hun studie. Misschien is het ook wel noodzakelijk om te kijken of de regels in het OER toereikend zijn of dat deze aangepast moeten worden aan de nieuwe situatie. Daarnaast moet gekeken worden waar er ruimte en mogelijkheden zitten voor docenten om een extra inspanning te leveren in de zomer.

 

Nu is het moment om proactief te zoeken naar oplossingen en scenario’s te maken voor de diverse uitdagingen die er liggen. Door onderwijslogistieke data te gebruiken kan ook op basis van feiten keuzes gemaakt worden tussen de verschillende scenario’s. Op deze manier wordt het voor  management en directie eenvoudiger om keuzes en beslissingen te nemen en de regie te pakken op de onderwijslogistiek.

Op 8 april 2020 organiseert Senz Interim een webinar om samen met onderwijsinstellingen te sparren over deze uitdagingen. Een aantal onderwijslogistieke adviseurs zullen hun kennis en ervaring delen en ingaan op de huidige ontwikkelingen. Mocht je nu al tegen vraagstukken aanlopen waarover je graag zou willen sparren met één van onze adviseurs, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.

Inschrijven voor de webinar kan via:

https://www.senzinterim.nl/event/webinar-onderwijslogistieke-data-als-stuurmiddel-in-een-veranderende-omgeving/

Meer weten?

Wil je meer informatie over het onderwijsmodel, vul dan onderstaand formulier in.

Onze opdrachtgevers

Aarhus Universiteit

Blijf op de hoogte!

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van onderwijslogistiek? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief

[wpml_language_selector_widget]