Actueel

Workshops

Regelmatig organiseert Senz Interim workshops en events waar medewerkers van verschillende onderwijsinstellingen bij elkaar komen om te brainstormen over diverse actuele onderwerpen op het gebied van onderwijslogistiek

De workshops vinden plaats onder leiding van één of meerdere professionals. Tijdens de workshops worden de meest actuele onderwerpen besproken, bijvoorbeeld hoe men om kan gaan met de toenemende vraag naar huisvesting of hoe piekmomenten in het roosteren opgevangen kunnen worden.

Na afloop hebben de deelnemers nieuwe inzichten en zijn in staat om met een frisse blik naar de bestaande processen te kijken.

Naast het organiseren van workshops met open inschrijving, organiseert Senz Interim ook incompany workshops.

Hieronder staan de komende workshops vermeld. Door op de knop aanmelden te klikken wordt meer informatie getoond over de workshop.

Workshops

Events

  • 07
    jan
    Module Onderwijslogistiek
  • 13
    jan
    Basistraining Xedule (dag)roostering
  • 19
    jan
    Module Persoonlijke effectiviteit in onderwijslogistiek
  • 29
    jan
    Basistraining Xedule jaarplanning
  • 04
    feb
    Basistraining TimeEdit Core Viewer
  • 09
    feb
    Module Roostering

Module Onderwijslogistiek

woensdag 07 januari

Onderwijslogistiek: de basis

Onderwijslogistiek omvat het organisatie proces vanaf het oriënteren op een studie tot het afstuderen van een student. De systemen en het organiseren van het onderwijs ondersteunen het traject van de student. Onderwijslogistiek bestaat uit een keten van processen die alle afdelingen overstijgt waarin samenwerking en communicatie staat voor de kwaliteit van het proces.

Tijdens deze module ga je interactief bezig met de basis van onderwijslogistiek, verken je onderwijslogistieke modellen en het plan- en roosterproces en ervaar je waarom je als planner een belangrijke rol speelt om onderwijs mogelijk te maken.

Onderwijslogistiek bestaat uit processen die beginnen bij de oriëntatie van een student tot het afstuderen. Uit welke principes bestaat onderwijslogistiek en hoe kan keten denken je ondersteunen bij het plannen van onderwijs en/of tentamens? Tijdens deze module ga je de basis van onderwijslogistiek verkennen en krijg je antwoord op bovenstaande vragen.

Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:

  • Onderzoeken we de basisprincipes van onderwijslogistiek.
  • Bespreken we het nut en de noodzaak van keten denken.
  • Herkennen we hoe keten denken vertaalt kan worden naar plannen in het onderwijs.
  • Vergelijken en passen we het plan- en roosterproces toe.
Tijd en locatie
07 januari, 10:00 - 14:00
Fysiek- Locatie Het Eeftink 11-31, Enschede
Kosten
Deelname aan dit event kost € 450 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Aanvangsniveau
Beginner - Gemiddeld - Gevorderd
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Basistraining Xedule (dag)roostering

dinsdag 13 januari

Met de basistraining Xedule (dag)roostering ontwikkel je basisvaardigheden op het gebied van  roostering van Xedule.
Roosteren gebeurt in de Operationele Planning (OP), de zogenoemde achterkant van het plan- en roosterproces in Xedule. 

In deze training laten we zien wat roosteren in Xedule inhoudt. We gaan in op de werking van de roosterautomaat en de bijbehorende faciliteitenautomaat.
Daarnaast laten we zien hoe je handmatig wijzigingen doorvoert in het rooster op kleine en grotere schaal.  

We geven je inzicht in het gebruik van de verschillende menu’s die belangrijk zijn voor roostering. 

Deze training is geschikt voor planner/roostermakers, dag- en toetsroosteraars.
We maken je bekend met de basis van roostering in Xedule, zodat je vaardig genoeg bent om roosters te maken en onderhouden. 

Aan het einde van de training weet je: 

  • Hoe je de roosterautomaat en faciliteitenautomaat kunt gebruiken 
  • Hoe je wijzigingen doorvoert op dagelijks en wekelijks niveau 
  • Hoe je gebruik maakt van filters om sneller te kunnen zoeken 
  • Tips en trucs om sneller en efficiënter in Xedule OP te werken 

Gelieve op een ander moment ? Dat kan! Neem dan contact met ons op.

Tijd en locatie
13 januari, 10:00 - 14:00
Het Eeftink 11-31, Enschede
Kosten
Deelname aan dit event kost € 450 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Lunch
Bij dit event is een lunch inbegrepen.
Aanvangsniveau
Beginner
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Module Persoonlijke effectiviteit in onderwijslogistiek

maandag 19 januari

Tijdens onze werkzaamheden worden we geconfronteerd met deadlines en onze agenda lijkt soms te overspoelen met afspraken en vergaderingen. Het lijkt soms alsof anderen hun werk rustiger kunnen doen en meer de tijd ervoor hebben. Toch is dit niet altijd het geval en gaat het om het managen van je tijd en prioriteiten stellen en ervoor zorgen dat je effectief bent op een manier die bij jou past waarbij je niet over je eigen grenzen gaat.

Daar komt ook een stuk communicatie bij kijken waarbij je met de ene persoon heel makkelijk een gesprek aan kan gaan, maar bij een ander heb je het idee op weerstand te stuiten. Door bewuster te worden met welke gesprekspartners we te maken hebben en waar we zelf staan, zal communicatie makkelijker af te stemmen zijn en zorgt dit voor rust tussen jou en je collega’s.

We hebben ervaring met fysieke en online werkomgevingen, maar toch blijft het soms lastig om effectief te blijven en je tijd en communicatie goed te managen in beide omgevingen. De module “persoonlijke effectiviteit in onderwijslogistiek” focust op onze rol in onderwijslogstiek en door een praktische aanpak kijken we naar onze communicatie en identificeren we hoe we meer en betere resultaten behalen met minder inspanning en frustratie.

Tijd en locatie
19 januari, 09:30 - 12:30
Fysiek- Locatie Het Eeftink 11-31, Enschede
Kosten
Deelname aan dit event kost € 450 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Aanvangsniveau
Beginner - Gemiddeld - Gevorderd
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Basistraining Xedule jaarplanning

donderdag 29 januari

De jaarplanning zien we als de voorkant van het plan- en roosterproces in de applicatie Xedule. 

We maken je wegwijs in de verschillende onderdelen binnen de jaarplanning in Xedule. Je leert hoe je basisgegevens invoert en randvoorwaarden meegeeft.
Je leert hoe je een onderwijsprogramma maakt in Xedule, en hoe deze met lessen gevuld wordt. Daarbij wordt onder andere rekening gehouden met de werkverdeling. 
Ook leren we je hoe je analyses maakt en kijken we naar het oplossen van knelpunten. 
Naast bovenstaande voorbeelden komen verschillende andere onderwerpen aan bod die in de praktijk voorkomen.
Deze training is geschikt voor onderwijs- en docentplanners, teamleiders en planner/roostermakers.
Het geeft inzicht in het plan- en roosterproces zoals ingericht in Xedule en leert hoe de onderdelen met elkaar communiceren.

Hierdoor kun je het rooster zo optimaal mogelijk voorbereiden. 

Aan het einde van de training weet je: 

  • Hoe de verschillende onderdelen binnen de jaarplanning eruit zien 
  • Hoe je basisgegevens invoert en voorziet van randvoorwaarden 
  • Hoe je analyses kunt maken en knelpunten inzichtelijk krijgt 
  • Hoe je knelpunten oplost  
  • Tips en trucs om sneller en efficiënter met Xedule jaarplanning te werken 

Gelieve op een ander moment ? Dat kan! Neem dan contact met ons op.

Tijd en locatie
29 januari, 10:00 - 14:00
Het Eeftink 11-31, Enschede
Kosten
Deelname aan dit event kost € 450 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Lunch
Bij dit event is een lunch inbegrepen.
Aanvangsniveau
Beginner
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Basistraining TimeEdit Core Viewer

woensdag 04 februari

Basistraining TimeEdit Core + Viewer

TimeEdit Core is een roosterapplicatie voor onderwijsinstellingen, met de mogelijkheid de planning te delen via de TimeEdit Viewer.
De basistraining van TimeEdit Core en Viewer is bedoeld om gebruikers vertrouwd te maken met de mogelijkheden van beide systemen. 

In de training leren we je de basisgegevens in te voeren, zoals modules, cursussen, docenten, studentgroepen en locaties, in TimeEdit Core. Hierbij worden de verschillende parameters en instellingen besproken die invloed hebben op het planningsproces. Het toewijzen van docenten aan modules en cursussen en instellen van je eigen views met bijbehorende filters. 

We helpen je bij het efficiënt opstellen van roosters binnen TimeEdit Core, waarbij je leert om te gaan met variabelen zoals docentenbeschikbaarheid en locatiecapaciteit. Daarnaast laten we zien hoe je lessen in reeksen kunt plannen. 

In Viewer leren we waar je de juiste informatie kunt invullen om verschillende roosters zichtbaar te krijgen voor docenten, studenten en andere betrokkenen. Ook hier gaan we kijken naar de verdere mogelijkheden van Viewer, zoals het filteren van informatie en bekijken van specifieke tijdsperioden. 

Het uitvoeren van dagelijkse wijzigingen en last-minute aanpassingen zijn ook onderdeel van de training.  

Deze training is geschikt voor planner/roostermakers die nog niet of nauwelijks met TimeEdit gewerkt hebben.  

Aan het einde van de training weet je: 
  • Hoe je basisgegevens aanmaakt en invoert 
  • Hoe je een rooster maakt en deze kunt aanpassen 
  • Waar de belangrijkste knoppen en functies voor dienen 
  • Hoe je de Viewer het best kunt gebruiken 
  • Hoe je wijzigingen beheert 
  • Tips en trucs voor het gebruik van TimeEdit 

Gelieve op een ander moment ? Dat kan! Neem dan contact met ons op.

Tijd en locatie
04 februari, 10:00 - 14:00
Het Eeftink 11-31, Enschede
Kosten
Deelname aan dit event kost € 450 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Lunch
Bij dit event is een lunch inbegrepen.
Aanvangsniveau
Beginner
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Module Roostering

maandag 09 februari

Een belangrijk eindstation voor het plan- en roosterproces! Als roosteraar ben jij de belangrijke uitvoerende factor voor het product die studenten en docenten te zien krijgen. Dit is een rol die vaak ongezien blijft, maar uitermate belangrijk voor het proces. Tijdens het maken van conceptroosters en het opleveren van eindroosters is de roostermaker de puzzel aan het oplossen tussen docentenbeschikbaarheid, studentenaanwezigheid, faciliteiten en volgordelijkheid van lessen. Dit is niet altijd een makkelijk proces en wijzigingen komen vaak aan bod, omdat het onderwijs constant in beweging is.

Als roostermaker ben je constant in gesprek met het onderwijs om een passend en wenselijk rooster te publiceren. Dit gaat niet altijd zonder slag of stoot. Door een proactieve houding te nemen in plaats van reactief, zorgen we ervoor dat de wens van docenten en studenten meegenomen wordt, zonder dat je eigen werkdruk verhoogd.

Tijdens deze module gaan we door praktische voorbeelden bezig met onderwerpen zoals effectief communiceren, inzicht krijgen in lopende processen en voorbereiden op informatie die nog gaat komen.

Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:

 

  • Denken we na over concepten die het ideale rooster kunnen vormen.
  • Beoordelen we rooster verzoeken op complexiteit, betekenis en consequentie.
  • Kijken we naar het voorbereiden van complexe gesprekken.
  • Gaan we zelfs spelenderwijs bezig met een rooster!
Tijd en locatie
09 februari, 10:00 - 14:00
Fysiek- Locatie Het Eeftink 11-31, Enschede
Kosten
Deelname aan dit event kost € 450 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Aanvangsniveau
Beginner - Gemiddeld - Gevorderd
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Trainingen, workshops, cursussen en opleidingen.

Ben je toe aan nieuwe kennis en inspiratie om meer uit je rol als onderwijslogistiek professional te halen? Door opleidingen en trainingen aan te bieden, helpen we je graag om jezelf te upgraden. Onlangs hebben wij ons opleidingsaanbod uitgebreid, er zit vast iets voor je tussen! Aarzel niet om contact met ons op te nemen als je meer informatie nodig hebt of hulp nodig hebt bij het maken van je keuze!
Bekijk hier het opleidingsaanbod

Quickscan

Laat Senz Interim een kijkje nemen in uw onderwijslogistiek proces. Speciaal hiervoor is een quickscan ontwikkeld waarmee snel en efficiënt uw onderwijslogistiek(proces) geanalyseerd wordt.
Quickscan

Projectmanagement

Een project kenmerkt zich door een afbakening in tijd, geld, mensen en door een concrete opdrachtformulering met SMART geformuleerde einddoelen.

Advies

Voor kennis en ervaring in het onderwijs weten de consultants van Senz. Interim de balans te vinden tussen medewerkers, processen en systemen.

Interim management

Met onze dienstverlening creëert u dan ook een solide basis waarmee u na afsluiting van het interim traject kunt verder bouwen.

Professionalisering

De specialisten van Senz Interim hebben jarenlange kennis en ervaring op het gebied van roosteren en het verzorgen van trainingen.

Quickscan

Laat Senz. Interim een kijkje nemen in uw roosterproces. Speciaal hiervoor is een quickscan ontwikkeld waarmee snel en efficiënt uw rooster(proces) geanalyseerd wordt.

Over ons

Senz. Interim is in november 2014 opgericht. Een relatief jong bedrijf maar welke zijn fundament vindt in de jarenlange ervaring binnen diverse onderwijsinstellingen, met opdrachten op het gebied van informatiemanagement, onderwijslogistiek, multidisciplinaire samenwerking en competentiemanagement. Senz. Interim heeft dan ook een brede bedrijfskundige basis met specialistische kennis.

TODO: BLOG SWIPER

CMS

Software is slechts een instrument. De processen hieromheen blijft mensenwerk. Als medewerker heb je op meerdere manieren invloed op de gehele onderwijslogistieke keten.

Soms loopt het stroef binnen een team, waardoor werkzaamheden door elkaar lopen en tijd niet efficiënt benut wordt. Wellicht ontbreekt het aan een stuk leiderschap of is men niet bewust van elkaars capaciteiten. Hierdoor kunt u behoefte hebben aan:

  • Coaching
  • Teamcoaching
  • Veranderbegeleiding
  • Leiderschapsontwikkeling
  • (Team)assesments
  • Talentanalyses

Senz. Interim gaat uit van een participatieve aanpak.
De ene keer een workshop, dan weer kleinschalige coaching.

Elk team en elke medewerker is uniek, wij staan dan ook voor maatwerk.

Interim Management

Onderwijslogistiek; een begrip van slechts enkele letters, maar waar ontzettend veel onder valt. Het omvat immers de gehele Student Life Cycle, van oriëntatie tot alumni. Een wereld die continu in beweging is, zowel op het gebied van medewerkers, systemen als processen. Denk bijvoorbeeld aan de steeds geavanceerdere systemen voor het maken van een rooster of het realtime monitoren van de bezetting van een gebouw. Daarnaast is de flexibilisering van het onderwijs een uitdaging voor zowel de processen als de systemen en uiteindelijk de medewerkers.

Door ziekteverzuim, wisseling in het personeel of simpelweg het ontbreken van de benodigde kennis kunt u behoefte hebben aan ondersteuning. De consultants van Senz. Interim hebben ruime kennis en ervaring in het onderwijs, waardoor zij ingezet kunnen worden als:

  • Programmamanager onderwijslogistiek
  • Teamleider tentamen- of roosterbureau
  • Projectleider voor onder andere verandertrajecten en implementatie van nieuwe software
  • Roostermaker

Hierbij stimuleren zij de collega’s op het gebied van zelfsturing, persoonlijke ontwikkeling en integrale samenwerking. Immers; daar waar in het verleden de structuur in de hiërarchie leidend was, wordt tegenwoordig steeds meer geïnvesteerd in het principe van zelfsturing. Leidinggevend personeel wordt steeds meer geacht om medewerkers te stimuleren met eigen ideeën te komen en hun invloed te laten gelden. Met onze dienstverlening creëert u dan ook een solide basis waarmee u na afsluiting van het interim traject kunt verder bouwen.