Themabijeenkomst: Huisvesting

In studiejaar 22/23 is de hbo-studentpopulatie met meer dan 5% afgenomen. Deze dalende trend is ook waar te nemen in het WO en vanaf 2027 volgt het MBO. Dit brengt de nodige vragen met zich mee over huisvesting, want waar de populatie daalt, krimpt het gebouw natuurlijk niet mee, laat staan de onderhoudskosten.

Met deze kennis is het belangrijker dan ooit om jouw data over huisvesting beschikbaar te hebben. Hoeveel oppervlakte heb je nodig per student, wat kost een m2 per jaar, welk percentage van de inkomsten per student gaat naar onderhoud en is dat voldoende om alles rond te krijgen? Waardevolle cijfers die snel laten zien waar knelpunten zitten en welke conclusies daaraan verbonden moeten worden.

Ook wanneer er sprake is van groei kan inzicht in huisvesting verhelderende conclusies geven. Hoe kan je bijvoorbeeld het best dat nieuwe gebouw invullen? Zijn er meer collegezalen nodig of werkplekken? Welke aanpassingen kan ik in mijn planning doen om het roosteren van mijn toch al krap beschikbare ruimtes iets te versoepelen? Met al deze, en nog veel meer vraagstukken kan data je helpen.

Tijdens deze bijeenkomst laten wij zien hoe data over huisvesting kan worden opgehaald, verwerkt en welke conclusies hieraan verbonden kunnen worden. Door met elkaar in gesprek te gaan leren we van elkaar hoe fluctuatie in studentaantallen invloed kan hebben op huisvesting en wat we kunnen doen om hier grip op te krijgen.

Aanmelden voor deze themabijeenkomst is gratis tot 5 september. Daarna geldt een tarief van €250.

 

 

Themabijeenkomst: Student in beeld

Het volgen van studievoortgang is belangrijker dan ooit. Nu persoonlijke leerpaden, modulair onderwijs en maatwerk de nieuwe norm zijn, is de uitdaging van onderwijsinstellingen om grip te houden op het pad dat iedere student volgt. De student moet niet alleen gevolgd worden, maar ook gestuurd en geadviseerd, want zelfregulerend leren leer je niet zelfregulerend. Daarom breidt de rol van de SLB’er uit en wordt deze aangevuld met adviseurs, mentoren, coaches en andere rollen.

Hoe ondervang je deze tendens als onderwijsinstelling? Waar een rol verandert, veranderen ook de competenties die verwacht worden binnen deze rol. Maar net zo belangrijk zijn de tools die beschikbaar zijn om het volgen van studievoortgang mogelijk te maken. Persoonlijke leerpaden klinken veel mensen als muziek in de oren, maar werpen ook de vraag op: hoe houd je dat allemaal bij?

Voor ROC Midden Nederland hebben wij een dashboard ontwikkeld dat in 1 oogopslag laat zien waar jouw studenten staan. Een fijne tool die vanuit verschillende databronnen conclusies kan trekken en iedere student in beeld brengt. Met deze tool wordt het voor alle rollen die verbonden zijn aan het volgen van studievoortgang makkelijker om informatie op te halen en blijft er meer tijd over voor een goed gesprek met de student.

Tijdens deze bijeenkomst bespreken we de verschijningsvormen van het volgen van studievoortgang en gaan we uitgebreid in op het dashboard dat inzicht geeft. Daarnaast is er ruimte om ervaringen en successen te delen over het in beeld brengen van de student. Deze Best Practises kunnen we meenemen naar onze onderwijsinstelling om de student centraal te laten staan binnen de organisatie.

Aanmelden voor deze themabijeenkomst is gratis tot 22 oktober. Daarna geldt een tarief van €250.

 

 

Themabijeenkomst ‘Persoonlijke professionalisering in de onderwijslogistiek’

Het onderwijs is in beweging en de onderwijslogistiek beweegt mee. De “Best Practises” uit de coronatijd zijn geanalyseerd en worden als standaard geïmplementeerd. Daarnaast veranderd de behoefte van de student, organisatie en docent. Al deze veranderingen vragen om wendbaarheid van de ondersteunende afdelingen en nieuwe manieren van werken.

Is iedereen klaar voor deze stap? De stip op de horizon staat, maar wat vinden de mensen die het mogelijk moeten maken? Op papier zien plannen er vaak fantastisch uit, maar een succesvolle transitie valt of staat met de inzet van de mensen die het mogelijk moeten maken.

Samen met de deelnemers van verschillende onderwijsinstellingen willen we ontdekken wat er mogelijk is om ons personeel te helpen met de weg naar professionalisering. Wij geloven dat mensen het verschil maken in een organisatie. En dat wat je aandacht geeft groeit!

Tijdens deze bijeenkomst zullen Kirsten Zwart (MBO Utrecht) en Jaco van de Meer (MBO Rijnland) hun ervaringen delen met het professionaliseringstraject van hun onderwijslogistieke team. Welke doelen streven zij na? En wat is het resultaat van het gevolgde professionaliseringtraject?

In de themabijeenkomst is ruimte om ervaringen en successen te delen omtrent persoonlijke professionalisering in de onderwijslogistiek. Daarnaast werken we naar concrete tools die we mee kunnen nemen naar onze onderwijsinstelling om professionalisering een boost te geven.

 

 

 

Themabijeenkomst ‘Impact van flexibilisering’

De afgelopen jaren is al veel gezegd en geschreven over flexibilisering. Er zijn pilots geweest, en initiatieven opgestart die flexibel onderwijs ondersteunen, zoals edubadges en roosteren in tijdsloten. We zien echter dat het onderwijslogistieke proces vaak nog niet optimaal is ingericht om flexibel onderwijs mogelijk te maken. 

Lopen theorie en praktijk hier uiteen? Of heeft het gewoon meer tijd nodig? Hoe dan ook, de daadwerkelijke inbedding van flexibel onderwijs zal de komende tijd nog een behoorlijke impact hebben 

Samen met onderwijsinstellingen willen we kennis uitwisselen over deze impact, en waar mogelijk oplossingen bespreken. Wij denken dat inzicht in data kan helpen om de impact beter te beoordelen, en zijn benieuwd naar de visie van medewerkers in de onderwijslogistiek.  

In de themabijeenkomst is ruimte om ervaringen en vermoedens omtrent de impact van flexibilisering te bespreken. Daarbij werken we toe naar enkele concrete handreikingen: welke stappen kun je nu concreet in gang zetten om flexibel onderwijs écht mogelijk te maken?

 

 

 

Themabijeenkomst ‘Data en visualisaties in de onderwijslogistiek’

De onderwijslogistiek staat de komende jaren voor interessante uitdagingen. Vooral de flexibilisering van het onderwijs zorgt ervoor dat in de hele onderwijslogistieke keten veranderingen gaan plaatsvinden. 

Beschikbare data uit systemen kan helpen om deze veranderingen weloverwogen door te voeren. Hoe zit het bijvoorbeeld met de aanmeldcijfers en -conversie? Welke trends zijn zichtbaar in de doorstroom van studenten? En komt de verwachte opkomst van studenten per les voldoende overeen met de daadwerkelijke benutting van de ruimtes? 

Op vragen als deze kan met hulp van data en visualisaties inzicht en antwoord worden gegeven. De antwoorden krijgen betekenis als deze worden gekoppeld aan de doelen van de onderwijsinstelling, op dat moment kan er namelijk écht worden bijgestuurd op basis van de inzichten.  

In de themabijeenkomst verkennen verschillende onderwijsinstellingen samen de doelen die ze nastreven. Daarna wordt onder deskundige begeleiding gekeken hoe betere inzichten in reeds beschikbare data kunnen helpen om op deze doelen te sturen.

Kosten: Gratis bij aanmelding voor 8 februari 2024, daarna € 250,-.
*Het aantal plaatsen is beperkt, dus schrijf zo spoedig mogelijk in. 

Onze opdrachtgevers

Blijf op de hoogte!

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van onderwijslogistiek? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Meld je aan voor de Senz Interim nieuwsbrief.

Please wait...

Hartelijk dank voor het aanmelden op de nieuwsbrief. Zo blijft u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Er is een bevestigingsmail naar u verzonden. Deze moet u eerst bevestigen voordat u mails van ons zult ontvangen.