Workshops & Events

Regelmatig organiseert Senz Interim workshops en events waar medewerkers van verschillende onderwijsinstellingen bij elkaar komen om te brainstormen over diverse actuele onderwerpen op het gebied van onderwijslogistiek

De workshops vinden plaats onder leiding van één of meerdere professionals. Tijdens de workshops worden de meest actuele onderwerpen besproken, bijvoorbeeld hoe men om kan gaan met de toenemende vraag naar huisvesting of hoe piekmomenten in het roosteren opgevangen kunnen worden.

Na afloop hebben de deelnemers nieuwe inzichten en zijn in staat om met een frisse blik naar de bestaande processen te kijken.

Naast het organiseren van workshops met open inschrijving, organiseert Senz Interim ook incompany workshops.

Hieronder staan de komende workshops vermeld. Door op de knop aanmelden te klikken wordt meer informatie getoond over de workshop.

  • 20
    jan
    Kennissessie: BI in onderwijslogistiek
Kennissessie: BI in onderwijslogistiek

Bij iedere onderwijsinstelling is een veelheid aan data beschikbaar. Voorbeelden zijn:

  • Data uit roostersystemen (lokaalboekingen, planning van onderwijs)
  • Data uit studievolgsystemen (inschrijvingen, doorstroomgegevens)
  • Diverse andere data, zoals capaciteit en mogelijkheden van lokalen en gebouwen en inzetbaarheid van docenten.

Deze data wordt vaak alleen gebruikt voor het originele doel. Zo is data uit roostersystemen primair bedoeld om het roostersysteem te laten werken en haar gebruikers van de juiste informatie te voorzien.

Door data uit meerdere systemen te combineren en te interpreteren ontstaan nieuwe inzichten. Op basis daarvan kan gericht worden gestuurd en kunnen afgewogen beslissingen worden genomen. Business Intelligence in het onderwijs staat nog in de kinderschoenen, maar biedt potentieel grote meerwaarde. Het wordt mogelijk om meer vooraf te sturen in plaats van ad-hoc, op basis van onvolledige informatie, beslissingen te nemen.

In deze kennissessie gaan we in op de meerwaarde die Business Intelligence kan hebben in het onderwijs. We bespreken de processen waar de data betrekking op heeft, de betrouwbaarheid van gegevens en de meerwaarde van de gecombineerde data vanuit een aantal invalshoeken:

  • Het maken van roosters
  • Het bewaken van lokaal- en gebouwcapaciteit
  • Studenttevredenheid en docenttevredenheid
  • Gevraagde capaciteit versus werkelijke benutting
  • Finance

Hierbij gaan we in op de mogelijkheden van, en verschillen tussen, beschrijvende, voorspellende en voorschrijvende Business Intelligence.

Om de beschikbare data te kunnen vertalen naar acties is het nodig om inzicht in de doelstellingen te hebben. Met andere woorden: wat zijn de KPI’s (key performance indicators)? In de sessie bespreken we in hoeverre de KPI’s bekend zijn, en of ze aansluiten op de beschikbare data en processen. Zo krijgen we een beter beeld over de meerwaarde van Business Intelligence in uw organisatie.

U kunt kosteloos deelnemen. Aanmelden kan d.m.v. het invullen van het inschrijfformulier.

Tijd en locatie
20 januari, 13:00 - 14:00
Online
Inschrijven & Programma

Onze opdrachtgevers

Aarhus Universiteit

Blijf op de hoogte!

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van onderwijslogistiek? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief

[wpml_language_selector_widget]