Actueel

Een terugblik: Arezou’s eerste jaar bij Senz Interim.
Geschreven op 22 mei 2024

Is het alweer één jaar!? Wat gaat de tijd toch snel, het lijkt wel alsof er maar één knipper met de ogen nodig is en er is alweer een heel jaar voorbijgevlogen! Ik kan me nog levendig herinneren hoe ik vol spanning en enthousiasme de ruimte van Meet & Match betrad en voor het eerst

Lees verder
Collega aan het woord: Fabian Ellenberger – EarlyBridge
Geschreven op 27 november 2023

Mijn eerste opdracht bij Senz Interim, begon als projectcoördinator bij EarlyBridge. Nu het project is voltooid, kan ik niets anders dan terugkijken op de prachtige ervaring dat het voor me is geweest, waarin samenwerken met een fantastisch team en bijdragen aan hun missie centraal stonden. Het proces begon met een grondige analyse van de bestaande

Lees verder
Collega aan het woord: Dineke van der Neut – Liemers College
Geschreven op 8 november 2023

Als formatieplanner vervul je een essentiële functie als schakel tussen het schoolbestuur en het onderwijzend personeel met betrekking tot personeelsbezetting. Gedurende de afgelopen zes maanden heb ik de rol van formatieplanner mogen vervullen bij het Liemers College. Tijdens deze opdracht was het mijn verantwoordelijkheid, samen met een collega, om alle facetten van personeelsbezetting te coördineren.

Lees verder
Stappen zetten met je plan- en roosterproces.
Geschreven op 27 oktober 2023

‘Hoe kunnen wij meer uit ons plan- en roosterproces halen?’ Dat is de vraag waarmee één van onze opdrachtgevers mee rond liep. Ze misten de regie in tijd, ruimte en capaciteit om er écht stappen in te zetten. En dat is precies waarvoor wij in beeld zijn gekomen. Samen maakten we een praktisch plan, met

Lees verder
Onderwijslogistiek model
Geschreven op 18 maart 2023

Onderwijslogistiek model Inmiddels bestaat het onderwijslogistieke model al weer een aantal jaren. Het model is ontwikkelt binnen het hoger onderwijs door SURF, en wordt het nu veel gebruikt bij onderwijsinstellingen om het gesprek over onderwijslogistiek op gang te brengen. Als je het model bekijkt gaat de onderwijslogistiek verder dan alleen het plan- en roosterproces. Het

Lees verder
De quickscan: Voorkomen of genezen
Geschreven op 17 december 2022

Senz Interim levert advies- en interim-werkzaamheden op tactisch en strategisch niveau bij onderwijsinstellingen in het VO, MBO, HBO en WO. Zo zijn we bij onderwijsinstellingen o.a. betrokken als adviseur, beleidsontwikkelaar, implementatieleider of -begeleider, interim-manager en als business- of procesanalist. In deze blog nemen we u mee in onze werkwijze bij de uitvoering van onze quickscan.

Lees verder

Workshops

Regelmatig organiseert Senz Interim workshops en events waar medewerkers van verschillende onderwijsinstellingen bij elkaar komen om te brainstormen over diverse actuele onderwerpen op het gebied van onderwijslogistiek

De workshops vinden plaats onder leiding van één of meerdere professionals. Tijdens de workshops worden de meest actuele onderwerpen besproken, bijvoorbeeld hoe men om kan gaan met de toenemende vraag naar huisvesting of hoe piekmomenten in het roosteren opgevangen kunnen worden.

Na afloop hebben de deelnemers nieuwe inzichten en zijn in staat om met een frisse blik naar de bestaande processen te kijken.

Naast het organiseren van workshops met open inschrijving, organiseert Senz Interim ook incompany workshops.

Hieronder staan de komende workshops vermeld. Door op de knop aanmelden te klikken wordt meer informatie getoond over de workshop.

Workshops

Events

  • 28
    aug
    Power BI: voor onderwijsplanners en roostermakers
  • 28
    aug
    SummerCampuz
  • 03
    sep
    Module Onderwijslogistiek
  • 04
    sep
    Workshop Excel: Tips en Tricks
  • 11
    sep
    Basistraining Xedule (dag)roostering
  • 17
    sep
    Themabijeenkomst: Huisvesting
  • 18
    sep
    Basistraining Xedule jaarplanning
  • 23
    sep
    Basistraining TimeEdit Core + Viewer
  • 25
    sep
    Module Roostering
  • 02
    okt
    Xedule voor gevorderden
  • 15
    okt
    Module Proces en Kwaliteitsmanagement
  • 05
    nov
    Themabijeenkomst: Student in beeld
  • 06
    nov
    Module Nederlands Onderwijssysteem
  • 20
    nov
    Module Persoonlijke effectiviteit in onderwijslogistiek
  • 28
    nov
    Tableau in onderwijslogistiek
  • 10
    dec
    Basistraining TimeEdit Plan
  • 18
    dec
    Module Onderwijsplanning

Power BI: voor onderwijsplanners en roostermakers

woensdag 28 augustus

Ontdek de kracht van Data Driven Onderwijslogistiek met Power BI!
Wil je graag meer inzicht krijgen in je onderwijsplanning en roosters?
Ben je geïnteresseerd in het visualiseren van data om betere beslissingen te nemen?
Dan is deze workshop iets voor jou!

Dag 1:  woensdag 28 augustus
Dag 2:  donderdag 29 augustus*

*Dag 1 is een workshop op zichzelf, dag 2 is uitsluitend toegankelijk voor deelnemers die ook dag 1 hebben bijgewoond.

 

Tijdens de workshop wordt enige theorie behandeld, voor zover dat nodig is om zelf aan de slag te kunnen gaan. Deelnemers zijn een groot deel van de tijd zelf praktisch bezig in Power BI. 

Voorkennis is niet vereist, en afhankelijk van het kennisniveau van de deelnemers kan eventueel dieper op bepaalde onderwerpen worden ingegaan. 

De volgende onderwerpen worden behandeld: 

Dag 1 

  • Inleiding Business Intelligence 
  • Inleiding Power BI 
  • ETL (Extract, Transform, Load): Hoe kan data bewerkt worden? 

Lunch 

  • Visualisaties en filtering 
  • Dashboarding 

Op het eind van dag 1 heeft de deelnemer zelf, op basis van een voorbeeld dataset, een klein dashboard gemaakt met daarin enkele visualisaties. 

Dag 2 

  • Koppelen van meerdere databronnen 
  • Parameters  
  • Korte inleiding ‘what-if’-scenario’s 
  • ETL: Verdieping in de taal DAX 

Lunch & afsluiting 

Na dag 2 heeft de deelnemer, eventueel met een eigen dataset, het dashboard op enkele concrete punten verbeterd.  

 

Deelnamekosten dag 1: €700,-
Deelnamekosten dag 1 en dag 2: €1100,-

Tijd en locatie
28 augustus, 10:00 - 16:00
Het Eeftink 11-31, Enschede
Kosten
Deelname aan dit event kost € 700 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Lunch
Bij dit event is een lunch inbegrepen.
Aanvangsniveau
Beginner - Gemiddeld
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

SummerCampuz

woensdag 28 augustus

Samen roosteren
Tijdens de SummerCampuz nodigen we jou als roostermaker/onderwijsplanner uit om op het kantoor van YourPlannerz/Senz Interim in Enschede te komen werken aan jouw rooster, samen met verschillende applicatie experts.
Daarnaast kun je deelnemen aan verschillende workshops, op het gebied van kennisverbreding en/of professionele ontwikkeling.
Uiteraard is een lunch op beide dagen inbegrepen. Ook het diner op dag 1 wordt verzorgd, met aansluitend een ontspannen avondprogramma.

Dag 1
9.00-17.00
In onze kantoortuin sluit je je laptop aan op een extra breed beeldscherm en kun je onder het genot van een kop koffie, en te allen tijde beschikbare expert, aan de slag met jouw rooster. Onze expert kan je helpen met zowel functionaliteiten binnen de applicatie, als algemene plannings- en roostering tips & tricks. We hebben experts in Xedule, TimeEdit, Syllabus+ en TermTime.

Workshops
11.00-12.00 – Workshop Onderwijslogistiek
Tijdens deze workshop geven we antwoord op wat onderwijslogistiek precies inhoud en ga je zelf de puzzel maken van jouw organisatie. Hoe ziet onderwijslogistiek er bij jou uit en welke rol heb jij binnen het geheel?

15.00-16.00 – Timemanagement
Heb jij wel eens het gevoel dat de input vanuit alle kanten komt en je door de bomen het bos niet meer ziet? Outlook, Teams, WhatsApp, belletjes, face2face, hoe houd je al deze lijnen met elkaar verbonden? In dit uur geven we je een paar praktische tips waar je direct mee aan de slag kan.

Dag 2
9.00-17.00
Opnieuw de mogelijkheid om met jouw rooster aan de slag te gaan, samen met een applicatie expert van Senz Interim.

Workshops
10.00-11.00 – Flexibilisering
Flexibilisering is een hot item binnen het onderwijs en de onderwijslogistiek. In deze workshop geven we inzicht in welke verschijningsvormen van flexibilisering er zijn en hoe je als organisatie de eerste stappen maakt richting flexibel onderwijs en persoonlijke leerpaden.

13.00-14.00 – Data-driven Onderwijslogistiek
We hebben een schat aan data beschikbaar. Of het nou gaat om, lokaalcapaciteit, docentbeschikbaarheid, bezetting- en benuttingsgraden, studentroutes, of andere gegevens, we blijven ze archiveren en bewaren. Hoe zet je deze data in om bij te dragen aan een excellente onderwijslogistiek?

15.30-16.30 – Proces- en kwaliteitsmanagement
In deze workshop reiken we je vaardigheden aan om kwaliteitszorg te verbeteren en om te gaan met de dynamiek binnen de onderwijslogistieke keten.

 

Power BI

Dag 1 – 9.00-17.00
Dag 2 – 9.00 – 15.00

Wil jij nieuwe kennis opdoen en meer uit jouw rol als Onderwijslogistiek Professional halen? Dan is de tweedaagse training Power BI wel wat voor jou! Tijdens deze training krijg je intensieve begeleiding van een Power BI expert, zodat jij de juiste skills hebt om met de data uit jouw onderwijsinstelling een aansprekend dashboard te maken. Uiteraard is een lunch op beide dagen inbegrepen. Ook het diner op dag 1 wordt verzorgd, met aansluitend een ontspannen avondprogramma.
Aanmelden voor de Power BI training kan via deze link

Doorgang van de SummerCampuz vindt alleen plaats bij voldoende deelname.
Aanmelden is mogelijk tot 19 augustus.

Deelnamekosten dag 1: €700 ,-
Deelnamekosten dag 1 en dag 2: €1100,-

Liever deelnemen op een ander moment in de zomer? Dat kan, de SummerCampuz wordt ook aangeboden op 8 en 9 juli.

Tijd en locatie
28 augustus, 09:00 - 17:00
Enschede
Lunch
Bij dit event is een lunch inbegrepen.
Aanvangsniveau
Beginner - Gemiddeld
Inschrijven & Programma

Module Onderwijslogistiek

dinsdag 03 september

Onderwijslogistiek: de basis

Onderwijslogistiek omvat het organisatie proces vanaf het oriënteren op een studie tot het afstuderen van een student. De systemen en het organiseren van het onderwijs ondersteunen het traject van de student. Onderwijslogistiek bestaat uit een keten van processen die alle afdelingen overstijgt waarin samenwerking en communicatie staat voor de kwaliteit van het proces.

Tijdens deze module ga je interactief bezig met de basis van onderwijslogistiek, verken je onderwijslogistieke modellen en het plan- en roosterproces en ervaar je waarom je als planner een belangrijke rol speelt om onderwijs mogelijk te maken.

Onderwijslogistiek bestaat uit processen die beginnen bij de oriëntatie van een student tot het afstuderen. Uit welke principes bestaat onderwijslogistiek en hoe kan keten denken je ondersteunen bij het plannen van onderwijs en/of tentamens? Tijdens deze module ga je de basis van onderwijslogistiek verkennen en krijg je antwoord op bovenstaande vragen.

Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:

  • Onderzoeken we de basisprincipes van onderwijslogistiek.
  • Bespreken we het nut en de noodzaak van keten denken.
  • Herkennen we hoe keten denken vertaalt kan worden naar plannen in het onderwijs.
  • Vergelijken en passen we het plan- en roosterproces toe.
Tijd en locatie
03 september, 13:00 - 16:00
Fysiek- Locatie Het Eeftink 11-31, Enschede
Kosten
Deelname aan dit event kost € 400 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Aanvangsniveau
Beginner - Gemiddeld - Gevorderd
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Workshop Excel: Tips en Tricks

woensdag 04 september

De “Training Excel: Tips en Tricks” biedt professionals werkzaam in onderwijslogistiek en aanverwante vakgebieden de kans om hun Excel-vaardigheden te versterken en te verfijnen. Deze training is specifiek ontworpen om deelnemers te begeleiden bij het beheersen van geavanceerde Excel-functies en -technieken die van waarde zijn bij het optimaliseren van planning en roostering. 

Tijdens deze training duik je dieper in geavanceerde Excel-functies en -formules die relevant kunnen zijn voor planning en roostering. Hierdoor krijg je de tools in handen om complexe roosters en planningen op een efficiënte en nauwkeurige manier te beheren. 

De training richt zich onder andere op effectieve gegevensanalyse en visualisatie binnen Excel, waardoor deelnemers beter inzicht krijgen in complexe roosters en planningen. Door de integratie van praktische oefeningen leren deelnemers hoe ze Excel kunnen gebruiken om gegevens op een overtuigende manier te presenteren en waardevolle inzichten te verwerven. 

Een specifieke focus ligt op het oplossen van complexe planningsuitdagingen met behulp van Excel, waardoor deelnemers na de training met meer zelfvertrouwen en efficiëntie dergelijke vraagstukken kunnen aanpakken. 

Tot slot biedt de training praktische tips en best practices voor het efficiënt gebruik van Excel in onderwijslogistiek. Of je nu nieuw bent in Excel of al ervaring hebt, deze cursus is ontworpen om je vaardigheden naar een hoger niveau te tillen en je te voorzien van direct toepasbare kennis. 

De eerstvolgende trainingsdatum is woensdag 4 september. Gelieve op een ander moment? Dat kan! Neem dan contact met ons op.

Tijd en locatie
04 september, 10:00 - 16:00
Het Eeftink 11-31, Enschede
Kosten
Deelname aan dit event kost € 600 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Lunch
Bij dit event is een lunch inbegrepen.
Aanvangsniveau
Beginner
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Basistraining Xedule (dag)roostering

woensdag 11 september

Met de basistraining Xedule (dag)roostering ontwikkel je basisvaardigheden op het gebied van  roostering van Xedule.
Roosteren gebeurt in de Operationele Planning (OP), de zogenoemde achterkant van het plan- en roosterproces in Xedule. 

In deze training laten we zien wat roosteren in Xedule inhoudt. We gaan in op de werking van de roosterautomaat en de bijbehorende faciliteitenautomaat.
Daarnaast laten we zien hoe je handmatig wijzigingen doorvoert in het rooster op kleine en grotere schaal.  

We geven je inzicht in het gebruik van de verschillende menu’s die belangrijk zijn voor roostering. 

Deze training is geschikt voor planner/roostermakers, dag- en toetsroosteraars.
We maken je bekend met de basis van roostering in Xedule, zodat je vaardig genoeg bent om roosters te maken en onderhouden. 

Aan het einde van de training weet je: 

  • Hoe je de roosterautomaat en faciliteitenautomaat kunt gebruiken 
  • Hoe je wijzigingen doorvoert op dagelijks en wekelijks niveau 
  • Hoe je gebruik maakt van filters om sneller te kunnen zoeken 
  • Tips en trucs om sneller en efficiënter in Xedule OP te werken 

Eerstvolgende training is op woensdag 11 september. Gelieve op een ander moment ? Dat kan! Neem dan contact met ons op.

Tijd en locatie
11 september, 10:00 - 16:00
Het Eeftink 11-31, Enschede
Kosten
Deelname aan dit event kost € 600 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Lunch
Bij dit event is een lunch inbegrepen.
Aanvangsniveau
Beginner
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Themabijeenkomst: Huisvesting

dinsdag 17 september

In studiejaar 22/23 is de hbo-studentpopulatie met meer dan 5% afgenomen. Deze dalende trend is ook waar te nemen in het WO en vanaf 2027 volgt het MBO. Dit brengt de nodige vragen met zich mee over huisvesting, want waar de populatie daalt, krimpt het gebouw natuurlijk niet mee, laat staan de onderhoudskosten.

Met deze kennis is het belangrijker dan ooit om jouw data over huisvesting beschikbaar te hebben. Hoeveel oppervlakte heb je nodig per student, wat kost een m2 per jaar, welk percentage van de inkomsten per student gaat naar onderhoud en is dat voldoende om alles rond te krijgen? Waardevolle cijfers die snel laten zien waar knelpunten zitten en welke conclusies daaraan verbonden moeten worden.

Ook wanneer er sprake is van groei kan inzicht in huisvesting verhelderende conclusies geven. Hoe kan je bijvoorbeeld het best dat nieuwe gebouw invullen? Zijn er meer collegezalen nodig of werkplekken? Welke aanpassingen kan ik in mijn planning doen om het roosteren van mijn toch al krap beschikbare ruimtes iets te versoepelen? Met al deze, en nog veel meer vraagstukken kan data je helpen.

Tijdens deze bijeenkomst laten wij zien hoe data over huisvesting kan worden opgehaald, verwerkt en welke conclusies hieraan verbonden kunnen worden. Door met elkaar in gesprek te gaan leren we van elkaar hoe fluctuatie in studentaantallen invloed kan hebben op huisvesting en wat we kunnen doen om hier grip op te krijgen.

Aanmelden voor deze themabijeenkomst is gratis tot 5 september. Daarna geldt een tarief van €250.

 

 

Tijd en locatie
17 september, 09:30 - 12:30
Utrecht
Lunch
Bij dit event is een lunch inbegrepen.
Aanvangsniveau
Beginner - Gemiddeld
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Basistraining Xedule jaarplanning

woensdag 18 september

De jaarplanning zien we als de voorkant van het plan- en roosterproces in de applicatie Xedule. 

We maken je wegwijs in de verschillende onderdelen binnen de jaarplanning in Xedule. Je leert hoe je basisgegevens invoert en randvoorwaarden meegeeft.
Je leert hoe je een onderwijsprogramma maakt in Xedule, en hoe deze met lessen gevuld wordt. Daarbij wordt onder andere rekening gehouden met de werkverdeling. 
Ook leren we je hoe je analyses maakt en kijken we naar het oplossen van knelpunten. 
Naast bovenstaande voorbeelden komen verschillende andere onderwerpen aan bod die in de praktijk voorkomen.
Deze training is geschikt voor onderwijs- en docentplanners, teamleiders en planner/roostermakers.
Het geeft inzicht in het plan- en roosterproces zoals ingericht in Xedule en leert hoe de onderdelen met elkaar communiceren.

Hierdoor kun je het rooster zo optimaal mogelijk voorbereiden. 

Aan het einde van de training weet je: 

  • Hoe de verschillende onderdelen binnen de jaarplanning eruit zien 
  • Hoe je basisgegevens invoert en voorziet van randvoorwaarden 
  • Hoe je analyses kunt maken en knelpunten inzichtelijk krijgt 
  • Hoe je knelpunten oplost  
  • Tips en trucs om sneller en efficiënter met Xedule jaarplanning te werken 

 Eerstvolgende training is op woensdag 18 september. Gelieve op een ander moment ? Dat kan! Neem dan contact met ons op.

Tijd en locatie
18 september, 10:00 - 16:00
Het Eeftink 11-31, Enschede
Kosten
Deelname aan dit event kost € 600 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Lunch
Bij dit event is een lunch inbegrepen.
Aanvangsniveau
Beginner
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Basistraining TimeEdit Core + Viewer

maandag 23 september

Basistraining TimeEdit Core + Viewer

TimeEdit Core is een roosterapplicatie voor onderwijsinstellingen, met de mogelijkheid de planning te delen via de TimeEdit Viewer.
De basistraining van TimeEdit Core en Viewer is bedoeld om gebruikers vertrouwd te maken met de mogelijkheden van beide systemen. 

In de training leren we je de basisgegevens in te voeren, zoals modules, cursussen, docenten, studentgroepen en locaties, in TimeEdit Core. Hierbij worden de verschillende parameters en instellingen besproken die invloed hebben op het planningsproces. Het toewijzen van docenten aan modules en cursussen en instellen van je eigen views met bijbehorende filters. 

We helpen je bij het efficiënt opstellen van roosters binnen TimeEdit Core, waarbij je leert om te gaan met variabelen zoals docentenbeschikbaarheid en locatiecapaciteit. Daarnaast laten we zien hoe je lessen in reeksen kunt plannen. 

In Viewer leren we waar je de juiste informatie kunt invullen om verschillende roosters zichtbaar te krijgen voor docenten, studenten en andere betrokkenen. Ook hier gaan we kijken naar de verdere mogelijkheden van Viewer, zoals het filteren van informatie en bekijken van specifieke tijdsperioden. 

Het uitvoeren van dagelijkse wijzigingen en last-minute aanpassingen zijn ook onderdeel van de training.  

Deze training is geschikt voor planner/roostermakers die nog niet of nauwelijks met TimeEdit gewerkt hebben.  

Aan het einde van de training weet je: 
  • Hoe je basisgegevens aanmaakt en invoert 
  • Hoe je een rooster maakt en deze kunt aanpassen 
  • Waar de belangrijkste knoppen en functies voor dienen 
  • Hoe je de Viewer het best kunt gebruiken 
  • Hoe je wijzigingen beheert 
  • Tips en trucs voor het gebruik van TimeEdit 

Eerstvolgende training is op donderdag 23 septemeber. Gelieve op een ander moment ? Dat kan! Neem dan contact met ons op.

Tijd en locatie
23 september, 10:00 - 16:00
Het Eeftink 11-31, Enschede
Kosten
Deelname aan dit event kost € 600 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Lunch
Bij dit event is een lunch inbegrepen.
Aanvangsniveau
Beginner
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Module Roostering

woensdag 25 september

Een belangrijk eindstation voor het plan- en roosterproces! Als roosteraar ben jij de belangrijke uitvoerende factor voor het product die studenten en docenten te zien krijgen. Dit is een rol die vaak ongezien blijft, maar uitermate belangrijk voor het proces. Tijdens het maken van conceptroosters en het opleveren van eindroosters is de roostermaker de puzzel aan het oplossen tussen docentenbeschikbaarheid, studentenaanwezigheid, faciliteiten en volgordelijkheid van lessen. Dit is niet altijd een makkelijk proces en wijzigingen komen vaak aan bod, omdat het onderwijs constant in beweging is.

Als roostermaker ben je constant in gesprek met het onderwijs om een passend en wenselijk rooster te publiceren. Dit gaat niet altijd zonder slag of stoot. Door een proactieve houding te nemen in plaats van reactief, zorgen we ervoor dat de wens van docenten en studenten meegenomen wordt, zonder dat je eigen werkdruk verhoogd.

Tijdens deze module gaan we door praktische voorbeelden bezig met onderwerpen zoals effectief communiceren, inzicht krijgen in lopende processen en voorbereiden op informatie die nog gaat komen.

Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:

 

  • Denken we na over concepten die het ideale rooster kunnen vormen.
  • Beoordelen we rooster verzoeken op complexiteit, betekenis en consequentie.
  • Kijken we naar het voorbereiden van complexe gesprekken.
  • Gaan we zelfs spelenderwijs bezig met een rooster!
Tijd en locatie
25 september, 13:00 - 16:00
Fysiek- Locatie Het Eeftink 11-31, Enschede
Kosten
Deelname aan dit event kost € 400 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Aanvangsniveau
Beginner - Gemiddeld - Gevorderd
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Xedule voor gevorderden

woensdag 02 oktober

De gevorderden training van Xedule is uitermate geschikt voor planners/roostermakers die al even met Xedule werken en het gevoel hebben nog meer uit de applicatie te kunnen halen. We gaan in op functionaliteiten die over het algemeen minder gebruikt worden en laten zien hoe veelgebruikte functionaliteiten nog efficiënter ingezet kunnen worden. Daarnaast nemen we uitgebreid de tijd om vooraf ingestuurde User Cases te behandelen. Zo druk jij een stempel op je eigen training!

Efficiënt gebruik aan de voorkant gaat natuurlijk niet zonder goed onderhoud aan de achterkant. Daarom geven we ook een kijkje in de keuken van de applicatie en gaan we kort in op het functioneel beheer van Xedule. We leren je wat de verhouding is tussen gebruiksbeheer en functionaliteitenbeheer en hoe deze met elkaar communiceren.

Aan het eind van deze training weet je:

  • Welke functionaliteiten er zijn binnen Xedule
  • Tips en trucs om sneller en efficiënter met Xedule jaarplanning en Xedule OP te werken
  • Hoe je dagelijkse uitdagingen die je nu ervaart kunt oplossen
  • Wat gebruiks- en functionaliteitenbeheer inhoudt.

Eerstvolgende training is op woensdag 2 oktober. Gelieve op een ander moment? Dat kan! Neem dan contact met ons op.

Tijd en locatie
02 oktober, 10:00 - 16:00
Het Eeftink 11-31, Enschede
Kosten
Deelname aan dit event kost € 600 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Lunch
Bij dit event is een lunch inbegrepen.
Aanvangsniveau
Beginner
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Module Proces en Kwaliteitsmanagement

dinsdag 15 oktober

Sinds de opkomst van nieuwe systemen voor het plannen van het onderwijs, zijn er meer mogelijkheden om ons onderwijs te plannen, analyseren, roosteren tot zelfs capaciteit berekeningen te doen. 

Procesmanagement bevat het analyseren en eventueel verbeteren van individuele processen om uiteindelijk de kwaliteit te verbeteren. Kwaliteitsmanagement omvat het doelgericht managen van een continu proces om de kwaliteit blijvend te verhogen en de prestaties van de organisatie structureel te verbeteren.

Deze module geeft je kennis van en inzicht in de betekenis van kwaliteits- en procesmanagement voor jouw onderwijsinstelling en reikt je de vaardigheden aan om de kwaliteitszorg te verbeteren en om te gaan met de dynamiek binnen onderwijslogistieke processen.  

Tijdens deze module maken we kennis met verbetermethoden die gebruikt kunnen worden in een organisatie. Deze methoden helpen je gefaseerd kijken naar een proces om de juiste acties te kunnen vaststellen naar verbetering. Deze methoden worden toegepast op praktische situaties in onderwijslogistieke context.

Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:​

  • Verkennen we het concept procesmanagement​.
  • Bekijken we hoe we processen in kaart brengen​​.
  • Identificeren we de verspillingen in een proces​.
  • Verkennen we het concept kwaliteitsmanagement​.
  • Gaan we een fictief roosterproces verbeteren.
Tijd en locatie
15 oktober, 13:00 - 16:00
Fysiek- Locatie Het Eeftink 11-31, Enschede
Kosten
Deelname aan dit event kost € 400 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Aanvangsniveau
Beginner - Gemiddeld - Gevorderd
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Themabijeenkomst: Student in beeld

dinsdag 05 november

Studievolg is belangrijker dan ooit. Nu persoonlijke leerpaden, modulair onderwijs en maatwerk de nieuwe norm zijn, is de uitdaging van onderwijsinstellingen om grip te houden op het pad dat iedere student volgt. De student moet niet alleen gevolgd worden, maar ook gestuurd en geadviseerd, want zelfregulerend leren leer je niet zelfregulerend. Daarom breidt de rol van de SLB’er uit en wordt deze aangevuld met adviseurs, mentoren, coaches en andere rollen.

Hoe ondervang je deze tendens als onderwijsinstelling? Waar een rol veranderd, veranderen ook de competenties die verwacht worden binnen deze rol. Maar net zo belangrijk is de tools die beschikbaar zijn om studievolg mogelijk te maken. Persoonlijke leerpaden klinken veel mensen als muziek in de oren, maar volgt direct met de vraag: hoe houd je dat allemaal bij?

Voor ROC Midden Nederland hebben wij een dashboard ontwikkeld dat in 1 oogopslag laat zien waar jouw studenten staan. Een fijne tool die vanuit verschillende databronnen conclusies kan trekken en iedere student in beeld brengt. Met deze tool wordt het voor alle rollen die verbonden zijn aan Studievolg makkelijker om informatie op te halen en blijft er meer tijd over voor een goed gesprek met de student.

Tijdens deze bijeenkomst bespreken we de verschijningsvormen van Studievolg en gaan we uitgebreid in op het dashboard dat Studievolg makkelijker maakt. Daarnaast is er ruimte om ervaringen en successen te delen over het in beeld brengen van de student. Deze Best Practises kunnen we meenemen naar onze onderwijsinstelling om de student centraal te laten staan binnen de organisatie.

Aanmelden voor deze themabijeenkomst is gratis tot 22 oktober. Daarna geldt een tarief van €250.

 

 

Tijd en locatie
05 november, 09:30 - 12:30
Utrecht
Lunch
Bij dit event is een lunch inbegrepen.
Aanvangsniveau
Beginner - Gemiddeld
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Module Nederlands Onderwijssysteem

woensdag 06 november

Het Nederlandse onderwijssysteem.

Wij hebben allemaal onze eigen route in het Nederlandse onderwijssysteem afgelegd, maar deze route is voor iedereen weer anders.

Het onderwijs is constant in beweging om af te stemmen op studenten, het werkveld, onderwijsontwikkelingen en de maatschappij.

Tijdens deze workshop gaan we de basis en de ontwikkelingen van ons Nederlandse onderwijsstelsel verkennen, krijg je inzicht in de structuren en opbouw binnen onderwijsinstellingen en leggen we een link tussen het onderwijs en de logistiek!

Het onderwijssysteem is continue in beweging om af te stemmen op maatschappelijke veranderingen, beleid, en behoeftes. Omdat ons onderwijs relatief vrij ingericht mag worden, brengt dit mee dat er verschillen in onderwijsinstellingen zit.

Toch moet elke onderwijsinstelling aan bepaalde eisen voldoen en dit heeft een effect op hoe wij het onderwijs organiseren. Het is een constante cyclus van evaluatie en verandering en dit vraagt een kritische houding en flexibiliteit van onderwijslogistieke medewerkers.

Deze module is samengesteld om meer inzicht te geven in het Nederlandse Onderwijssysteem en maakt daarna de koppeling met de onderwijslogistiek. Voortgezet Onderwijs, Middelbaar Beroepsonderwijs, Hoger beroepsonderwijs en Universiteiten hebben allemaal een eigen aanpak, doel en structuur. De factoren die op deze onderwijsinstellingen van toepassing zijn en een effect kunnen hebben, worden verkend in deze module.

Daardoor kan het je een perspectief bieden waarom er bepaalde beslissingen gemaakt worden of welke ontwikkelingen er nog aan gaan komen die een effect hebben op jouw werk als medewerker in de onderwijslogistiek.

Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:

  • Ervaar je hoe het onderwijs in Nederland er uit ziet​.
  • Gaan we het Nederlands onderwijsstelsel bekijken​.
  • Kijken we naar ontwikkelingen in het onderwijs en hoe je hier op kunt anticiperen.
  • Gaan we een link leggen tussen het Nederlandse onderwijssysteem en onderwijslogistiek.
Tijd en locatie
06 november, 13:00 - 16:00
Fysiek- Locatie Het Eeftink 11-31, Enschede
Kosten
Deelname aan dit event kost € 400 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Aanvangsniveau
Beginner - Gemiddeld - Gevorderd
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Module Persoonlijke effectiviteit in onderwijslogistiek

woensdag 20 november

Tijdens onze werkzaamheden worden we geconfronteerd met deadlines en onze agenda lijkt soms te overspoelen met afspraken en vergaderingen. Het lijkt soms alsof anderen hun werk rustiger kunnen doen en meer de tijd ervoor hebben. Toch is dit niet altijd het geval en gaat het om het managen van je tijd en prioriteiten stellen en ervoor zorgen dat je effectief bent op een manier die bij jou past waarbij je niet over je eigen grenzen gaat.

Daar komt ook een stuk communicatie bij kijken waarbij je met de ene persoon heel makkelijk een gesprek aan kan gaan, maar bij een ander heb je het idee op weerstand te stuiten. Door bewuster te worden met welke gesprekspartners we te maken hebben en waar we zelf staan, zal communicatie makkelijker af te stemmen zijn en zorgt dit voor rust tussen jou en je collega’s.

We hebben ervaring met fysieke en online werkomgevingen, maar toch blijft het soms lastig om effectief te blijven en je tijd en communicatie goed te managen in beide omgevingen. De module “persoonlijke effectiviteit in onderwijslogistiek” focust op onze rol in onderwijslogstiek en door een praktische aanpak kijken we naar onze communicatie en identificeren we hoe we meer en betere resultaten behalen met minder inspanning en frustratie.

Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:

  • Verkennen we onze invloed binnen onderwijslogistieke ketens.
  • Leren we hoe we onze standpunten vanuit onze rol als onderwijslogistieke expert kunnen overbrengen en laten gelden.
  • Leren we onze eigen communicatiestijl en die en die van anderen.
  • Bekijken we hoe we meer en betere resultaten kunnen behalen door efficiënt onze tijd in te delen en frustratie beheersbaar te houden.
Tijd en locatie
20 november, 13:00 - 16:00
Fysiek- Locatie Het Eeftink 11-31, Enschede
Kosten
Deelname aan dit event kost € 400 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Aanvangsniveau
Beginner - Gemiddeld - Gevorderd
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Tableau in onderwijslogistiek

donderdag 28 november

Tableau in Onderwijslogistiek is een gespecialiseerde training voor onderwijsprofessionals die streven naar geavanceerde data-analyse en visualisatie om de efficiëntie en effectiviteit van onderwijslogistieke processen te versterken. Deze training, ontworpen voor schooldirecteuren, onderwijsanalisten en managers in de onderwijslogistiek, biedt een diepgaand inzicht in het gebruik van Tableau als krachtige business intelligence-tool, waarmee complexe onderwijsgegevens worden omgezet in bruikbare inzichten. 

De training richt zich op het verwerven van geavanceerde Tableau-functies en -technieken voor diepgaande gegevensverkenning en -visualisatie binnen de context van onderwijslogistiek. Hierdoor ben je in staat om Tableau effectief te benutten als een instrument om onderwijsgegevens te begrijpen en deze te gebruiken voor betere besluitvorming en prestatieverbetering. 

In te training wordt geleerd om dynamische en interactieve dashboards te ontwerpen die specifiek zijn afgestemd op de behoeften van onderwijslogistieke professionals. Daarnaast worden effectieve gegevenskoppelings- en -transformatieprocessen voor onderwijsinstellingen behandeld, waardoor deelnemers in staat zijn om data op een gestructureerde en zinvolle manier te analyseren 

De training omvat ook de creatie van aangepaste berekeningen en analyses om specifieke problemen binnen de onderwijslogistiek op te lossen en besluitvorming te ondersteunen. Dit stelt deelnemers in staat om Tableau op een zeer gepersonaliseerde manier toe te passen, gericht op de uitdagingen die uniek zijn voor hun onderwijscontext. 

Tot slot worden geavanceerde tips voor het gebruik van Tableau in onderwijslogistiek aangereikt, waardoor deelnemers het volledige potentieel van deze tool kunnen benutten.

 

 

Tijd en locatie
28 november, 10:00 - 16:00
Het Eeftink 11-31, Enschede
Kosten
Deelname aan dit event kost € 600 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Lunch
Bij dit event is een lunch inbegrepen.
Aanvangsniveau
Beginner - Gemiddeld
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Basistraining TimeEdit Plan

dinsdag 10 december

TimeEdit Plan is ontworpen om de docentinzet op een onderwijsinstelling te optimaliseren en makkelijk een werkverdeling te maken. Hiermee kun je zorgen voor een evenwichtige en individuele inzet voor het personeel.  

In de basistraining TE Plan leren we je hoe je docenten toewijst aan verschillende cursussen. 

Hierbij laten we zien of dit overeenkomt met de contractuele uren van de docent.
We leren je hoe je gegevens kunt delen en samen kunt werken binnen TE Plan met de hele organisatie. 

We geven je inzicht in het opvragen van actuele rapporten over bijvoorbeeld inzetgegevens, cursus en activiteit. Hierdoor kun je eventuele knelpunten in beeld brengen en deze er in een vroeg stadium uit halen.  

Deze training is geschikt voor onderwijs- en docentplanners, teamleiders en planner/roostermakers. 

Het geeft inzicht in het planproces en leert hoe onderdelen met elkaar communiceren. 

Door TE Plan goed te gebruiken kun je het rooster zo optimaal mogelijk voorbereiden. 

Aan het einde van de training weet je: 

  • Hoe je basisgegevens invoert 
  • Hoe je de inzet van personeel beheert 
  • Hoe je rapportages opvraagt 
  • Hoe je knelpunten inzichtelijk krijgt en deze oplost 
  • Tips en trucs voor het werken met TE Plan 

Eerstvolgende training is op dinsdag 10 december. Gelieve op een ander moment ? Dat kan! Neem dan contact met ons op.

Tijd en locatie
10 december, 10:00 - 16:00
Het Eeftink 11-31, Enschede
Kosten
Deelname aan dit event kost € 600 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Lunch
Bij dit event is een lunch inbegrepen.
Aanvangsniveau
Beginner
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Module Onderwijsplanning

woensdag 18 december

Sinds de opkomst van nieuwe systemen voor het plannen van het onderwijs, zijn er meer mogelijkheden om ons onderwijs te plannen, analyseren, roosteren tot zelfs capaciteit berekeningen te doen. Dit heeft een verandering van de functie teweeg gebracht en kunnen roostermakers meedenken met het onderwijs om het onderwijs efficiënt te laten plaatsvinden.

Onderwijsplanners zijn de adviseurs voor het onderwijs op het gebied van onderwijslogistiek. Hybride onderwijs, faciliteiten efficiënt gebruiken, analyses beoordelen en nog veel meer. De data ligt binnen handbereik en de interpretatie van deze gegevens kan leiden tot ondersteuning van het onderwijs. Weten welke informatie uitgevraagd moet worden en knelpunten zien die het onderwijs kunnen helpen om beslissingen te maken.

Tijdens deze module gaan we bezig met praktijkvoorbeelden die ons helpen beter in onze functie te komen. Door middel van deze praktijkvoorbeelden komen meerdere onderwerpen aan bod en ga je actief bezig om vaardigheden te oefenen die je rol als onderwijsplanner en adviseur kunnen ondersteunen.

Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:​

  • Kijken we naar communicatie in de rol als onderwijsplanner en adviseur van het onderwijs​.
  • Ervaar je actuele thema’s in onderwijsplanning​.
  • Denken we na over het plannen van onderwijs​.
  • Bespreken we verantwoordelijkheden en eigenaarschap​.

Verken je hoe je een centrale factor kan zijn in het onderwijslogistieke proces.

Tijd en locatie
18 december, 13:00 - 16:00
Fysiek- Locatie Het Eeftink 11-31, Enschede
Kosten
Deelname aan dit event kost € 400 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Aanvangsniveau
Beginner - Gemiddeld - Gevorderd
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Trainingen, workshops, cursussen en opleidingen.

Ben je toe aan nieuwe kennis en inspiratie om meer uit je rol als onderwijslogistiek professional te halen? Door opleidingen en trainingen aan te bieden, helpen we je graag om jezelf te upgraden. Onlangs hebben wij ons opleidingsaanbod uitgebreid, er zit vast iets voor je tussen! Aarzel niet om contact met ons op te nemen als je meer informatie nodig hebt of hulp nodig hebt bij het maken van je keuze!
Bekijk hier het opleidingsaanbod

Quickscan

Laat Senz Interim een kijkje nemen in uw onderwijslogistiek proces. Speciaal hiervoor is een quickscan ontwikkeld waarmee snel en efficiënt uw onderwijslogistiek(proces) geanalyseerd wordt.
Quickscan

Projectmanagement

Een project kenmerkt zich door een afbakening in tijd, geld, mensen en door een concrete opdrachtformulering met SMART geformuleerde einddoelen.

Advies

Voor kennis en ervaring in het onderwijs weten de consultants van Senz. Interim de balans te vinden tussen medewerkers, processen en systemen.

Interim management

Met onze dienstverlening creëert u dan ook een solide basis waarmee u na afsluiting van het interim traject kunt verder bouwen.

Professionalisering

De specialisten van Senz Interim hebben jarenlange kennis en ervaring op het gebied van roosteren en het verzorgen van trainingen.

Quickscan

Laat Senz. Interim een kijkje nemen in uw roosterproces. Speciaal hiervoor is een quickscan ontwikkeld waarmee snel en efficiënt uw rooster(proces) geanalyseerd wordt.

Over ons

Senz. Interim is in november 2014 opgericht. Een relatief jong bedrijf maar welke zijn fundament vindt in de jarenlange ervaring binnen diverse onderwijsinstellingen, met opdrachten op het gebied van informatiemanagement, onderwijslogistiek, multidisciplinaire samenwerking en competentiemanagement. Senz. Interim heeft dan ook een brede bedrijfskundige basis met specialistische kennis.

TODO: BLOG SWIPER

CMS

Software is slechts een instrument. De processen hieromheen blijft mensenwerk. Als medewerker heb je op meerdere manieren invloed op de gehele onderwijslogistieke keten.

Soms loopt het stroef binnen een team, waardoor werkzaamheden door elkaar lopen en tijd niet efficiënt benut wordt. Wellicht ontbreekt het aan een stuk leiderschap of is men niet bewust van elkaars capaciteiten. Hierdoor kunt u behoefte hebben aan:

  • Coaching
  • Teamcoaching
  • Veranderbegeleiding
  • Leiderschapsontwikkeling
  • (Team)assesments
  • Talentanalyses

Senz. Interim gaat uit van een participatieve aanpak.
De ene keer een workshop, dan weer kleinschalige coaching.

Elk team en elke medewerker is uniek, wij staan dan ook voor maatwerk.

Interim Management

Onderwijslogistiek; een begrip van slechts enkele letters, maar waar ontzettend veel onder valt. Het omvat immers de gehele Student Life Cycle, van oriëntatie tot alumni. Een wereld die continu in beweging is, zowel op het gebied van medewerkers, systemen als processen. Denk bijvoorbeeld aan de steeds geavanceerdere systemen voor het maken van een rooster of het realtime monitoren van de bezetting van een gebouw. Daarnaast is de flexibilisering van het onderwijs een uitdaging voor zowel de processen als de systemen en uiteindelijk de medewerkers.

Door ziekteverzuim, wisseling in het personeel of simpelweg het ontbreken van de benodigde kennis kunt u behoefte hebben aan ondersteuning. De consultants van Senz. Interim hebben ruime kennis en ervaring in het onderwijs, waardoor zij ingezet kunnen worden als:

  • Programmamanager onderwijslogistiek
  • Teamleider tentamen- of roosterbureau
  • Projectleider voor onder andere verandertrajecten en implementatie van nieuwe software
  • Roostermaker

Hierbij stimuleren zij de collega’s op het gebied van zelfsturing, persoonlijke ontwikkeling en integrale samenwerking. Immers; daar waar in het verleden de structuur in de hiërarchie leidend was, wordt tegenwoordig steeds meer geïnvesteerd in het principe van zelfsturing. Leidinggevend personeel wordt steeds meer geacht om medewerkers te stimuleren met eigen ideeën te komen en hun invloed te laten gelden. Met onze dienstverlening creëert u dan ook een solide basis waarmee u na afsluiting van het interim traject kunt verder bouwen.

Onze opdrachtgevers

Blijf op de hoogte!

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van onderwijslogistiek? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief

Meld je aan voor de Senz Interim nieuwsbrief.

Please wait...

Hartelijk dank voor het aanmelden op de nieuwsbrief. Zo blijft u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Er is een bevestigingsmail naar u verzonden. Deze moet u eerst bevestigen voordat u mails van ons zult ontvangen.