Actueel

Afstudeeropdracht Mathijs- Master Data Driven Business
Geschreven op 20 juli 2022

Mijn naam is Mathijs ter Keurs en ik volg de master Data Driven Business. Begin dit jaar ben ik in contact gekomen met Senz Interim over een afstudeeropdracht. Zij hadden een idee voor een mogelijke opdracht. Voor Senz Interim en mij bleek het een goede afstudeeropdracht en dus ben ik in februari begonnen onder begeleiding

Lees verder
Terugbuigen?
Geschreven op 11 juli 2022

Nu we weer terugkomen uit een hectische periode en iedereen weer snakt naar het normale leven, is het tijd voor reflectie op wat we geleerd hebben. Een Engels gezegde is: “Never waste a good crisis”. We hebben ervaren dat onderwijs geven op afstand mogelijk is dankzij Teams en andere technologische middelen en dat grote hoorcolleges

Lees verder
Van registreren naar regisseren – een transitie in de onderwijslogistiek
Geschreven op 21 maart 2022

 De hele wereld is op dit moment in verandering en dit leidt tot veel onrust. We komen net uit een pandemie waarin we geconfronteerd zijn met een nieuw virus en daarom heen maatregelen waar we allemaal last van hebben gehad. De pandemie is nog niet voorbij of we rollen een nieuwe koude oorlog in, maar

Lees verder
Benut dit jaar nog jouw opleidingsbudget!
Geschreven op 24 november 2021

Wist je dat er meer mogelijkheden zijn om je opleidingsbudget in te zetten dan je wellicht denkt? Misschien weet je niet goed wat jouw opleidingsmogelijkheden zijn, of weet je wel wat er mogelijk is, maar niet welke opleiding of training het beste bij je past. In de meeste onderwijs cao’s is een opleidingsbudget opgenomen. Een

Lees verder
Aan het woord: afstudeerder Nathan en begeleider Jeroen
Geschreven op 7 juli 2021

Afstudeerder Nathan aan het woord  Mijn naam is Nathan Hoogendoorn en studeer Technische Bedrijfskunde aan de Universiteit Twente.  Rond februari van dit jaar ben ik in contact gekomen met Senz Interim. Zij hadden een idee voor een afstudeeropdracht en deze hebben ze via NOVELT gecommuniceerd. Hierop heb ik gereageerd en ik werd uitgenodigd voor een

Lees verder
Afstudeerstage van Nathan Hoogendoorn
Geschreven op 27 mei 2021

In februari ben ik in contact gekomen met Robin en HJ voor een passende afstudeerstage om mijn bachelor Technische Bedrijfskunde aan de Universiteit Twente af te ronden. Senz Interim was op zoek om na een onrustige periode vanwege het corona virus met veel onzekerheden en roosterwijzigingen inzicht te krijgen in de gevolgen van beslissingen binnen

Lees verder

Workshops

Regelmatig organiseert Senz Interim workshops en events waar medewerkers van verschillende onderwijsinstellingen bij elkaar komen om te brainstormen over diverse actuele onderwerpen op het gebied van onderwijslogistiek

De workshops vinden plaats onder leiding van één of meerdere professionals. Tijdens de workshops worden de meest actuele onderwerpen besproken, bijvoorbeeld hoe men om kan gaan met de toenemende vraag naar huisvesting of hoe piekmomenten in het roosteren opgevangen kunnen worden.

Na afloop hebben de deelnemers nieuwe inzichten en zijn in staat om met een frisse blik naar de bestaande processen te kijken.

Naast het organiseren van workshops met open inschrijving, organiseert Senz Interim ook incompany workshops.

Hieronder staan de komende workshops vermeld. Door op de knop aanmelden te klikken wordt meer informatie getoond over de workshop.

Workshops

Events

  • 13
    dec
    Demonstratie EduViewz
  • 16
    jan
    Module: Onderwijslogistiek
  • 06
    feb
    Module: Nederlandse Onderwijssysteem
  • 13
    mrt
    Module: Onderwijsplanning
  • 10
    apr
    Module: Roostering
  • 15
    mei
    Module: Proces- en kwaliteitsmanagement
  • 05
    jun
    Module: Pers. effectiviteit in onderwijslogistiek

Demonstratie EduViewz

dinsdag 13 december

Wilt u meer doen met uw data? Sturing geven aan de onderwijslogistiek op basis van feiten, en beslissingen baseren op kennis van processen en data uit uw systemen? Speciaal hier voor is EduViewz onwikkeld!

EduViewz is een online Business Intelligence dienst, en geeft real-time inzicht in de processen en prestaties van uw onderwijslogistiek, maar ook over gerelateerde onderwerpen zoals finance en de studentenpopulatie. EduViewz koppelt gegevens uit verschillende systemen en geeft daardoor unieke nieuwe inzichten.

Iedere maand geven wij een vrijblijvende (online) demonstratie van EduViewz, en kunt u al uw vragen aan ons stellen. Kijk op https://www.eduviewz.nl/ voor meer informatie en laat u verrassen bij één van de demonstraties!

 

U kunt kosteloos deelnemen. Aanmelden kan d.m.v. het invullen van het inschrijfformulier.

Tijd en locatie
13 december, 11:00 - 12:00
Online
Inschrijven & Programma

Module: Onderwijslogistiek

maandag 16 januari

 

Onderwijslogistiek omvat het organisatie proces vanaf het oriënteren op een studie tot het afstuderen van een student. De systemen en het organiseren van het onderwijs ondersteunen het traject van de student. Onderwijslogistiek bestaat uit een keten van processen die alle afdelingen overstijgt waarin samenwerking en communicatie staat voor de kwaliteit van het proces.

 Tijdens deze module ga je interactief bezig met de basis van onderwijslogistiek, verken je onderwijslogistieke modellen en het plan- en roosterproces en ervaar je waarom je als planner een belangrijke rol speelt om onderwijs mogelijk te maken.

Onderwijslogistiek bestaat uit processen die beginnen bij de oriëntatie van een student tot het afstuderen. Uit welke principes bestaat onderwijslogistiek en hoe kan keten denken je ondersteunen bij het plannen van onderwijs en/of tentamens? Tijdens deze module ga je de basis van onderwijslogistiek verkennen en krijg je antwoord op bovenstaande antwoorden.

Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:

  • Onderzoeken we de basisprincipes van onderwijslogistiek.
  • Bespreken we het nut en de noodzaak van keten denken.
  • Herkennen we hoe keten denken vertaalt kan worden naar plannen in het onderwijs.
  • Vergelijken en passen we het plan- en roosterproces toe.
Tijd en locatie
16 januari, 13:00 - 16:00
Fysiek/Online
Kosten
Deelname aan de workshop kost € 400 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Er worden geen extra kosten voor studiemateriaal in rekening gebracht.
Aanvangsniveau
Beginner
Aantal aanwezige trainers
2
Inschrijven & Programma

Module: Nederlandse Onderwijssysteem

maandag 06 februari

Wij hebben allemaal onze eigen route in het Nederlandse onderwijssysteem afgelegd, maar deze route is voor iedereen weer anders.

Het onderwijs is constant in beweging om af te stemmen op studenten, het werkveld, onderwijsontwikkelingen en de maatschappij.

Tijdens deze workshop gaan we de basis en de ontwikkelingen van ons Nederlandse onderwijsstelsel verkennen, krijg je inzicht in de structuren en opbouw binnen onderwijsinstellingen en leggen we een link tussen het onderwijs en de logistiek!

 

Het onderwijssysteem is constant in beweging om af te stemmen op maatschappelijke veranderingen, beleid, en behoeftes. Omdat ons onderwijs relatief vrij ingericht mag worden, brengt dit mee dat er verschillen in onderwijsinstellingen zit.

Toch moet elke onderwijsinstelling aan bepaalde eisen voldoen en dit heeft een effect op hoe wij het onderwijs organiseren. Het is een constante cyclus van evaluatie en verandering en dit vraagt een kritische houding en flexibiliteit van onderwijslogistieke medewerkers.

Deze module is samengesteld om meer inzicht te geven in het Nederlandse Onderwijssysteem en maakt daarna de koppeling met de onderwijslogistiek. Voortgezet Onderwijs, Middelbaar Beroepsonderwijs, Hoger beroepsonderwijs en Universiteiten hebben allemaal een eigen aanpak, doel en structuur. De factoren die op deze onderwijsinstellingen van toepassing zijn en een effect kunnen hebben, worden verkend in deze module.

Daardoor kan het je een perspectief bieden waarom er bepaalde beslissingen gemaakt worden of welke ontwikkelingen er nog aan gaan komen die een effect hebben op jouw werk als medewerker in de onderwijslogistiek.

Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:

  • Ervaar je hoe het onderwijs in Nederland er uit ziet​.
  • Gaan we het Nederlands onderwijsstelsel bekijken​.
  • Kijken we naar ontwikkelingen in het onderwijs en hoe je hier op kunt anticiperen.
  • Gaan we een link leggen tussen het Nederlandse onderwijssysteem en onderwijslogistiek.
Tijd en locatie
06 februari, 13:00 - 16:00
Online
Kosten
Deelname aan de workshop kost € 400 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Er worden geen extra kosten voor studiemateriaal in rekening gebracht.
Aanvangsniveau
Beginner - Gemiddeld
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Module: Onderwijsplanning

maandag 13 maart

Sinds de opkomst van nieuwe systemen voor het plannen van het onderwijs, zijn er meer mogelijkheden om ons onderwijs te plannen, analyseren, roosteren tot zelfs capaciteit berekeningen te doen. Dit heeft een verandering van de functie teweeg gebracht en kunnen roostermakers meedenken met het onderwijs om het onderwijs efficiënt te laten plaatsvinden.

 

Onderwijsplanners zijn de adviseurs voor het onderwijs op het gebied van onderwijslogistiek. Hybride onderwijs, faciliteiten efficiënt gebruiken, analyses beoordelen en nog veel meer. De data ligt binnen handbereik en de interpretatie van deze gegevens kan leiden tot ondersteuning van het onderwijs. Weten welke informatie uitgevraagd moet worden en knelpunten zien die het onderwijs kunnen helpen om beslissingen te maken.

Tijdens deze module gaan we bezig met praktijkvoorbeelden die ons helpen beter in onze functie te komen. Door middel van deze praktijkvoorbeelden komen meerdere onderwerpen aan bod en ga je actief bezig om vaardigheden te oefenen die je rol als onderwijsplanner en adviseur kunnen ondersteunen.

Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:​

  • Kijken we naar communicatie in de rol als onderwijsplanner en adviseur van het onderwijs​.
  • Ervaar je actuele thema’s in onderwijsplanning​.
  • Denken we na over het plannen van onderwijs​.
  • Bespreken we verantwoordelijkheden en eigenaarschap​.

Verken je hoe je een centrale factor kan zijn in het onderwijslogistieke proces.

Tijd en locatie
13 maart, 13:00 - 16:00
online
Kosten
Deelname aan de workshop kost € 400 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Er worden geen extra kosten voor studiemateriaal in rekening gebracht.
Aanvangsniveau
Beginner - Gemiddeld
Aantal aanwezige trainers
2
Inschrijven & Programma

Module: Roostering

maandag 10 april

Een belangrijk eindstation voor het plan- en roosterproces! Als roosteraar ben jij de belangrijke uitvoerende factor voor het product die studenten en docenten te zien krijgen. Dit is een rol die vaak ongezien blijft, maar uitermate belangrijk voor het proces. Tijdens het maken van conceptroosters en het opleveren van eindroosters is de roostermaker de puzzel aan het oplossen tussen docentenbeschikbaarheid, studentenaanwezigheid, faciliteiten en volgordelijkheid van lessen. Dit is niet altijd een makkelijk proces en wijzigingen komen vaak aan bod, omdat het onderwijs constant in beweging is.

 

Als roostermaker ben je constant in gesprek met het onderwijs om een passend en wenselijk rooster te publiceren. Dit gaat niet altijd zonder slag of stoot. Door een proactieve houding te nemen in plaats van reactief, zorgen we ervoor dat de wens van docenten en studenten meegenomen wordt, zonder dat je eigen werkdruk verhoogd.

Tijdens deze module gaan we door praktische voorbeelden bezig met onderwerpen zoals effectief communiceren, inzicht krijgen in lopende processen en voorbereiden op informatie die nog gaat komen.

 

Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:

  • Denken we na over concepten die het ideale rooster kunnen vormen.
  • Beoordelen we rooster verzoeken op complexiteit, betekenis en consequentie.
  • Kijken we naar het voorbereiden van complexe gesprekken.
  • Gaan we zelfs spelenderwijs bezig met een rooster!
Tijd en locatie
10 april, 13:00 - 16:00
Online
Kosten
Deelname aan de workshop kost € 400 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Er worden geen extra kosten voor studiemateriaal in rekening gebracht.
Aanvangsniveau
Beginner - Gemiddeld
Aantal aanwezige trainers
2
Inschrijven & Programma

Module: Proces- en kwaliteitsmanagement

maandag 15 mei

Procesmanagement bevat het analyseren en eventueel verbeteren van individuele processen om uiteindelijk de kwaliteit te verbeteren. Kwaliteitsmanagement omvat het doelgericht managen van een continu proces om de kwaliteit blijvend te verhogen en de prestaties van de organisatie structureel te verbeteren.

 

Deze module geeft je kennis van en inzicht in de betekenis van kwaliteits- en procesmanagement voor jouw onderwijsinstelling en reikt je de vaardigheden aan om de kwaliteitszorg te verbeteren en om te gaan met de dynamiek binnen onderwijslogistieke processen.  

 Tijdens deze module maken we kennis met verbetermethoden die gebruikt kunnen worden in een organisatie. Deze methoden helpen je gefaseerd kijken naar een proces om de juiste acties te kunnen vaststellen naar verbetering. Deze methoden worden toegepast op praktische situaties in onderwijslogistieke context.

 Wat gaan we doen?

 Tijdens deze module:​

  • Verkennen we het concept procesmanagement​.
  • Bekijken we hoe we processen in kaart brengen​​.
  • Identificeren we de verspillingen in een proces​.
  • Verkennen we het concept kwaliteitsmanagement​.
  • Gaan we een fictief roosterproces verbeteren.

 

Tijd en locatie
15 mei, 13:00 - 16:00
Online
Kosten
Deelname aan de workshop kost € 400 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Er worden geen extra kosten voor studiemateriaal in rekening gebracht.
Aanvangsniveau
Beginner - Gemiddeld
Aantal aanwezige trainers
1
Inschrijven & Programma

Module: Pers. effectiviteit in onderwijslogistiek

maandag 05 juni

Tijdens onze werkzaamheden worden we geconfronteerd met deadlines en onze agenda lijkt soms te overspoelen met afspraken en vergaderingen. Het lijkt soms alsof anderen hun werk rustiger kunnen doen en meer de tijd ervoor hebben. Toch is dit niet altijd het geval en gaat het om het managen van je tijd en prioriteiten stellen en ervoor zorgen dat je effectief bent op een manier die bij jou past waarbij je niet over je eigen grenzen gaat.

Daar komt ook een stuk communicatie bij kijken waarbij je met de ene persoon heel makkelijk een gesprek aan kan gaan, maar bij een ander heb je het idee op weerstand te stuiten. Door bewuster te worden met welke gesprekspartners we te maken hebben en waar we zelf staan, zal communicatie makkelijker af te stemmen zijn en zorgt dit voor rust tussen jou en je collega’s.

 We hebben ervaring met fysieke en online werkomgevingen, maar toch blijft het soms lastig om effectief te blijven en je tijd en communicatie goed te managen in beide omgevingen. De module “persoonlijke effectiviteit in onderwijslogistiek” focust op onze rol in onderwijslogistiek en door een praktische aanpak kijken we naar onze communicatie en identificeren we hoe we meer en betere resultaten behalen met minder inspanning en frustratie.

 Wat gaan we doen?

Tijdens deze module:

  • Verkennen we onze invloed binnen onderwijslogistieke ketens.
  • Leren we hoe we onze standpunten vanuit onze rol als onderwijslogistieke expert kunnen overbrengen en laten gelden.
  • Leren we onze eigen communicatiestijl en die van anderen.
  • Bekijken we hoe we meer en betere resultaten kunnen behalen door efficiënt onze tijd in te delen en frustratie beheersbaar te houden.

deze module bestaat uit 2 sessies van 2 uur op 5 &12 juni 2023

Tijd en locatie
05 juni, 13:00 - 15:00
Online
Kosten
Deelname aan de workshop kost € 400 ,- per persoon. Vrijgesteld van BTW.
Er worden geen extra kosten voor studiemateriaal in rekening gebracht.
Programma

 

 

Aanvangsniveau
Beginner - Gemiddeld - Gevorderd
Aantal aanwezige trainers
2
Inschrijven & Programma

Workshops & Events onderwijslogistiek

Regelmatig organiseert Senz Interim workshops en events waar medewerkers van verschillende onderwijsinstellingen bij elkaar komen om te brainstormen over diverse actuele onderwerpen op het gebied van onderwijslogistiek.
Schrijf je hier in

Quickscan

Laat Senz Interim een kijkje nemen in uw onderwijslogistiek proces. Speciaal hiervoor is een quickscan ontwikkeld waarmee snel en efficiënt uw onderwijslogistiek(proces) geanalyseerd wordt.
Quickscan

Projectmanagement

Een project kenmerkt zich door een afbakening in tijd, geld, mensen en door een concrete opdrachtformulering met SMART geformuleerde einddoelen.

Advies

Voor kennis en ervaring in het onderwijs weten de consultants van Senz. Interim de balans te vinden tussen medewerkers, processen en systemen.

Interim management

Met onze dienstverlening creëert u dan ook een solide basis waarmee u na afsluiting van het interim traject kunt verder bouwen.

Professionalisering

De specialisten van Senz Interim hebben jarenlange kennis en ervaring op het gebied van roosteren en het verzorgen van trainingen.

Quickscan

Laat Senz. Interim een kijkje nemen in uw roosterproces. Speciaal hiervoor is een quickscan ontwikkeld waarmee snel en efficiënt uw rooster(proces) geanalyseerd wordt.

Over ons

Senz. Interim is in november 2014 opgericht. Een relatief jong bedrijf maar welke zijn fundament vindt in de jarenlange ervaring binnen diverse onderwijsinstellingen, met opdrachten op het gebied van informatiemanagement, onderwijslogistiek, multidisciplinaire samenwerking en competentiemanagement. Senz. Interim heeft dan ook een brede bedrijfskundige basis met specialistische kennis.

TODO: BLOG SWIPER

CMS

Software is slechts een instrument. De processen hieromheen blijft mensenwerk. Als medewerker heb je op meerdere manieren invloed op de gehele onderwijslogistieke keten.

Soms loopt het stroef binnen een team, waardoor werkzaamheden door elkaar lopen en tijd niet efficiënt benut wordt. Wellicht ontbreekt het aan een stuk leiderschap of is men niet bewust van elkaars capaciteiten. Hierdoor kunt u behoefte hebben aan:

  • Coaching
  • Teamcoaching
  • Veranderbegeleiding
  • Leiderschapsontwikkeling
  • (Team)assesments
  • Talentanalyses

Senz. Interim gaat uit van een participatieve aanpak.
De ene keer een workshop, dan weer kleinschalige coaching.

Elk team en elke medewerker is uniek, wij staan dan ook voor maatwerk.

Interim Management

Onderwijslogistiek; een begrip van slechts enkele letters, maar waar ontzettend veel onder valt. Het omvat immers de gehele Student Life Cycle, van oriëntatie tot alumni. Een wereld die continu in beweging is, zowel op het gebied van medewerkers, systemen als processen. Denk bijvoorbeeld aan de steeds geavanceerdere systemen voor het maken van een rooster of het realtime monitoren van de bezetting van een gebouw. Daarnaast is de flexibilisering van het onderwijs een uitdaging voor zowel de processen als de systemen en uiteindelijk de medewerkers.

Door ziekteverzuim, wisseling in het personeel of simpelweg het ontbreken van de benodigde kennis kunt u behoefte hebben aan ondersteuning. De consultants van Senz. Interim hebben ruime kennis en ervaring in het onderwijs, waardoor zij ingezet kunnen worden als:

  • Programmamanager onderwijslogistiek
  • Teamleider tentamen- of roosterbureau
  • Projectleider voor onder andere verandertrajecten en implementatie van nieuwe software
  • Roostermaker

Hierbij stimuleren zij de collega’s op het gebied van zelfsturing, persoonlijke ontwikkeling en integrale samenwerking. Immers; daar waar in het verleden de structuur in de hiërarchie leidend was, wordt tegenwoordig steeds meer geïnvesteerd in het principe van zelfsturing. Leidinggevend personeel wordt steeds meer geacht om medewerkers te stimuleren met eigen ideeën te komen en hun invloed te laten gelden. Met onze dienstverlening creëert u dan ook een solide basis waarmee u na afsluiting van het interim traject kunt verder bouwen.

Onze opdrachtgevers

Aarhus Universiteit

Blijf op de hoogte!

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van onderwijslogistiek? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief

Voornaam
Achternaam
E-mailadres